להתגרש או לא להתגרש? זאת השאלה.

אין ספק, שמדובר בשאלה אישית חשובה ואפילו גורלית. אין אנו מתיימרים להשיב עליה. להלן יובאו מקצת מן השיקולים המשפיעים על קבלת החלטה בעניין זה:

נסיבות כלליות – משך תקופת הנישואין, עם או בלי ילדים, האם מדובר בנישואין ראשונים?

נסיבות המשבר – האם אינכם מסתדרים זה עם זו;  האם "כבה הנר" ביניכם; האם קושי חיצוני מאיים על הזוגיות (משבר כלכלי, מחלה חו"ח וכיוצ"ב) האם מעורב במשבר צד שלישי (בגידה וכיוצב'); ואולי זה משבר גיל העמידה?

משך המשבר – האם המשבר הינו בחיתוליו או שמא מדובר במשבר מתמשך? לעיתים לזמן שחלף ישנה גם השלכה על אופי היחסים בין בני הזוג.

ילדים – חיים בנפרד כרוכים אף בחלוקת זמני השהייה והאחריות לילדים, במרבית המקרים כתוצאה מפרידת ההורים נגרם משבר בלתי נמנע לילדים. בהקשר זה, המשך של חיי נישואין רוויי אומללות ומריבות תחת קורת גג אחת עלול לגרום לנזקים נפשיים חמורים ביותר ובמקרים כאלה מומחים קובעים, כי פירוד וגירושין עשויים להביא לרגיעה והקלה לילדים.
אין ספק, כי גם לגילם של הילדים משקל רב בהכרעה בשאלת הגירושין ובאופן כללי, להורות של כל אחד מבני הזוג ישנה השפעה מכרעת על התנהלותם העתידית כזוג גרוש.

שיקולים כלכליים – פירוק המשפחה גורר אחריו נזקים כלכליים כבדים כתוצאה מחלוקת המשאבים המשפחתיים והצורך לקיים במקביל שני משקי בית במקום אחד. כתוצאה מכך, יש המעדיפים להמשיך את חיי הנישואין אף אם הם כרוכים בסבל רב לכל הנוגעים בדבר.
בנוסף, בעת הגירושין מתבצע איזון המשאבים בין הצדדים ובמקרים בהם לצד השני חובות, קיים סיכון כי במועד זה יוחלו עליך חובותיו (ראה חובות).
למותר לציין, כי פעמים רבות במקרה של סכסוך בין בני זוג וניהול הליכים משפטיים, צפוי בן הזוג החלש יותר מבחינה כלכלית לסבול מקשיים כלכליים, כאשר בן הזוג האחר, כחלק מהסנקציות בהן הוא נוקט, אינו מאפשר לו נגישות למשאבים הכלכליים המשפחתיים. במקרים אלו קיימת חשיבות ליכולת לגייס תמיכה כלכלית לתקופת הביניים מבני משפחה או באמצעים אחרים, בכדי לעבור את התקופה הקשה עד להכרעה בסוגיות הרכושיות בין בני הזוג.
השיקול הכלכלי הוא רלבנטי גם באשר לחיים אחרי הגירושין ויכולת ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג.

שיקולים חברתיים – לעיתים מייחסים אנשים חשיבות לנורמות המקובלות בחברה בה אנו חיים. כך למשל, בחברה שמרנית, ייחשבו גירושין כצעד קיצוני ולא מקובל. אין ספק כי כיום, בחברה המודרנית בה אנו חיים, אין רואים בגירושין צעד חריג או קיצוני.

המשפחה המורחבת – לעיתים נלקחת בחשבון במכלול השיקולים גם השאלה כיצד יתקבלו הגירושין במשפחתך. במקרים קיצוניים או במשפחות מסויימות, ישנה התנכרות של ממש כלפי המתגרש ובמקרים אחרים כאשר קיימת תמיכה משפחתית, הדבר מקל על ההחלטה להתגרש.

גילך והאפשרות לפתוח פרק חדש בחיים – בדרך כלל, קיימת חשיבות לגיל בו נשקלת האפשרות להתגרש. כך למשל,  בגיל צעיר בו טרם נולדו לבני הזוג ילדים, סביר להניח כי תהיה לכל אחד מבני הזוג אפשרות לשקם עצמם במהירות ולמצוא בן/ בת זוג אחרים.  גם אישה המתקרבת לתום גיל הפריון וברצונה להביא לעולם ילדים נוספים שלא עם בן זוגה הנוכחי תבחר בדרך כלל בגירושין. לעומת זאת, אישה במיטב שנותיה שמימשה כבר את הורותה תשקול ביתר שאת מן הסתם שיקולים כלכליים ואחרים בטרם תתגרש. באשר לגבר – האפשרות לפתוח בפרק נוסף בחיים קיימת בטווח גילאים רחב ביותר.
לעיתים בגיל מבוגר מעדיפים בני זוג "להעלים עין" ולהמשיך לחיות יחדיו מתוך שיקולי נוחות וחוסר רצון לעשות שינויים דרסטיים בשלב זה של חייהם.

אם הינך מתלבט בשאלה זו, חשוב שתיעזר בעצות הבאות:

*במקרים רבים, בעיקר כשהמשבר בראשיתו, כאשר מעורבים ילדים קטינים או בכל מקרה בו קיים רצון הדדי לכך, בטרם ייסתם הגולל על נישואיך רצוי לנסות לשקם את הזוגיות, בין היתר באמצעות טיפול זוגי, ייעוץ נישואין וכיוצ"ב. במידה וניסיון זה לא יישא פרי, ניתן לשקול גירושין.
* כדאי להיעזר בבן משפחה ו/או חבר קרוב המכירים אותך היטב, אשר יכולים לסייע לך בקבלת ההחלטה הגורלית ואף לתמוך בך בהמשך בכל דרך שתיבחר על ידך.

*רצוי להתייעץ עם גורם מקצועי מהתחום הטיפולי (פסיכולוג, עו"ס וכדו') בנוגע למשבר בחיי הנישואין ולאופציות שבפניך וכן באשר לנזקים שעלולים להיגרם לילדיך כתוצאה מבחירה בצעד כזה או אחר.

* רצוי להיערך ולאסוף מסמכים ונתונים הנוגעים להכנסתו של בן הזוג השני ולרכוש המשפחתי הרשום על שם מי מבני הזוג.

*מומלץ להתייעץ עם עורך דין כבר בשלב ההתלבטות בשאלת הגירושין ולקבל את מכלול האינפורמציה הרלבנטית למצבך המשפטי ולהשלכותיו על המשך חייך – כדי לקבל בסופו של דבר החלטה המבוססת על מצבך האישי, הכלכלי והמשפטי.