הפקת לקחים: מה למדנו ממגפת הקורונה?

בתקופת הקורונה והסגרים, הכותרות בעיתונים דיווחו על מספר הנדבקים והחרדה הייתה גבוהה.

באותה תקופה היינו עדים להעצמה של הקשיים, הבעיות והקונפליקטים בתא המשפחתי. בימי הסגר אף לא ניתן היה לברוח למחוזות העבודה או למחוזות אחרים. התפאורה נעלמה והקשיים הפכו למוחשיים. לכך נוסף חוסר ודאות תעסוקתי, קשיים כלכליים ודאגה לקרובים לנו. כל אלו בצירוף היעדר מסגרת לילדים – היוו בית גידול למחלוקות, מריבות, משברים ואפילו גירושין.

למרבה הצער, לא פעם אורח החיים המודרני והאינטנסיבי מוביל אנשים להישאר במערכת יחסים שאינה טובה עבורם. המציאות הזו מתאפשרת בשל העובדה שפעמים רבות אותם בני זוג כמעט ולא מתראים בשגרה: מרוץ החיים והשילוב בין העבודה לבין הילדים והטיפול בהורים מבוגרים, מאפשר את הדחקת הבעיות בזוגיות. שיגרה זו הופרה עת הוטלו ההגבלות בשל מגפת הקורונה, שאילצו בני זוג לבלות זמן רב ורצוף יחד, ללא כל מפלט.

התנאים שנוצרו בקורונה הדגישו את הקשיים במערכות היחסים שלא היו טובות עוד קודם לכן, והפכו את הקושי לבלתי נסבל. מציאות זו פעמים רבות הובילה לעשיית מעשה – הן לחיוב והן לשלילה: התמודדות לצורך שיפור הקשר הזוגי או הפרדת כוחות. מנגד, היעדר היציבות בשאר תחומי החיים בתקופה זו של מגיפה עולמית, מובילה להרהורים קיומיים, ובמקרים רבים התוצאה הלכה למעשה הינה דחיית ההחלטה, ללא טיפול בקשיים.

השגרה החדשה הביאה עמה גם קירוב לבבות. כך למשל, התקבלו במשרדנו פניות לגיבוש הסכמים למיסוד הקשר בין בני זוג שבעבר ניהלו את הקשר בבתים נפרדים, החליטו לגור יחד בתקופת הסגר, הקדישו זמן לזוגיות ועברו מעין "גיבוש זוגי" בחסות הסגר.

המשבר היווה עבורנו הזדמנות "להביט לזוגיות בעיניים" ולהתעמת עם הקשיים שבמסגרתה. לפיכך, ארזנו מסקנות חשובות מהמשבר:

  • מחשבה יוצרת מציאות – נציב מטרות יחד ונפעל להגשימן.
  • נשתף אחד את השני בפחדים ובחששות. ננסה להבין את הצרכים של בן הזוג ונאפשר אחד לשני מרחב אישי. במידת הצורך, לא נהסס להציף את הנושאים, לפנות לגורם מקצועי לקבלת כלים ולהתמודד עם הבעיות.
  • הקורונה שיקפה לנו שקצב החיים המודרני הוא קדחתני וגובה מחיר. עלינו להקדיש זמן לזוגיות שלנו, להקשיב ולהיות נוכחים. כך למשל, אפשר לחשוב על פרויקט או תחביב משותף, ולהתמיד בו.
  • ידע הוא כוח. לכן, עלינו להיות מפוכחים ומעורבים בענייני רכוש וכספים.

אם אתם שוקלים להיפרד, דעו את זכויותיכם והקדימו לקבל ייעוץ משפטי בטרם כל פעולה, על מנת לקבל החלטה מושכלת, המבוססת על הבנה מלאה של מצבכם המשפטי. דעו מראש באילו צעדים יהא עליכם לנקוט עוד לפני תחילת הליך הגירושין. אם תגיעו למסקנה שאין מנוס מפרידה, עשו זאת בהקדם ובצורה מכובדת.

כל האמור במאמר זה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

מוריה מירי ביגון היא עורכת דין במשרד נאוה פרס ,המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושה.