מתי מומלץ לערוך הסכם ממון?

חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע, שניתן לערוך הסכם ממון בטרם מועד הנישואין, בפני רושם הנישואין ביום עריכת הנישואין ממש ובכל עת לאחר מכן, במהלך חיי הנישואין.

רבים שואלים אותי – מתי עדיף?

  • עריכת הסכם ממון לפני הנישואין אינה קלה, משום שהיא מעמתת את שני בני הזוג עם סוגיות מורכבות וכופה עליהם עיסוק בעניינים כספיים ורכושיים דווקא בסמוך לאירוע המיוחל. לעתים עריכת ההסכם נעשית ממש במקביל להכנות לחתונה והמתח עלול להיות מכביד ומטריד. יחד עם זאת, הכנת ההסכם בטרם הצדדים נישאים זל"ז מאפשרת תיאום ציפיות, תקשורת טובה גם בנושאים מביכים או קשים לעיכול והתמודדות עם שאלות חשובות לפני שנעשה צעד חשוב וכה משמעותי של נישואין. יש שסוברים ,כי עריכת הסכם ממון טרם הנישואין מביא לעיסוק בגירושין, אך למעשה הסכם ממון מייצר תשתית ראויה לחיי נישואין המבוססים על הבנה, שקיפות ויצירת חזון משותף לעתיד. למרבה הצער, לעתים העיסוק בהסכם ממון טרם החתונה מביא לביטול או דחיית האירוע, כשבני הזוג חלוקים באופן מהותי בשאלות של רכוש, כספים וממון.
  • אני ממליצה לדאוג שתהליך הכנת ההסכם יחל מוקדם מספיק, כדי שבני הזוג לא יעסקו בהסכם הממון בסמוך לאירוע. יש לקחת בחשבון את התהליך של המו"מ, הכנת טיוטת הסכם, פגישות, תיקונים ושינויים בנוסח וכן יש להתחשב בפרק הזמן הדרוש לצורך קביעת מועד לאישור ההסכם בפני ביהמ"ש לענייני משפחה או פנייה לנוטריון שיאשר את ההסכם. יש לקחת בחשבון שאישור הנוטריון אינו מהווה פסק דין, בעוד בעת אישור ביהמ"ש לענייני משפחה, ניתן להקנות להסכם תוקף של פסק דין.
  • עריכת הסכם ממון ביום הארוע, בפני רושם הנישואין מאפשרת להימנע מאישור ההסכם בפני בית המשפט לענייני משפחה, או בפני נוטריון. ברם, הקושי הוא בכך שממש ביום הטקס, ביום מרגש ומאוד אישי, ענייני הרכוש נדונים ומהווים חלק מהאג'נדה. יש שיראו בכך מהלך יעיל ונכון, שממצה את הסדרת מכלול העניינים באותו יום ובאותה הזדמנות. יש גם שאומרים שאישור ההסכם בפני רושם הנישואין מקנה לכך חגיגיות ותחושה פחות משפטית. שיקול נוסף הוא, שבפני רושם הנישואין בני הזוג ניצבים לבדם, אינם מלווים בידי עורכי הדין. בנוסף, רושם הנישואין אינו משפטן ואינו בוחן את תוכן הוראות הסכם הממון, כך שההסכם יאושר כפי שהוא, לעומת ביהמ"ש לענייני משפחה, הבוחן את הגיונן של הוראות ההסכם, שואל את הצדדים שאלות עובדתיות, מבהיר את הטעון הבהרה וכיוצ"ב.
  • עריכת הסכם ממון במהלך הנישואין נעשית כבר באוירה שונה, מתוך המסגרת של נישואין, מגורים משותפים וחיים שכבר החלו של זוג נשוי. בשלב זה, ניתן לאשר את ההסכם רק בפני ביהמ"ש לענייני משפחה וגם זהו שיקול אליו יש להתייחס. היתרון בדחיית המועד עד לאחר הנישואין הוא ברוגע היחסי של הצדדים, היכולת לעסוק בהסכם ללא הסחות הדעת והלחצים שלפני ארוע החתונה. החיסרון הגדול הוא, שלפעמים אחד מבני הזוג כבר לא מגלה נכונות או אפילו מסרב לעריכת ההסכם ואז יכולת התגובה של בן הזוג השני, המעוניין בהסכם הממון, היא מוגבלת ביותר. חיסרון נוסף: אם סוגיית הסכם הממון לא טופלה טרם הנישואין, עצם העלאת הנושא או העלאת הצורך בעריכת הסכם ממון עלולים לעורר אנטגוניזם ולהסלים לכדי סכסוך של ממש בין בני הזוג.

נאוה פרס, עורכת דין מומחית בתחום דיני המשפחה והירושה.