"נסטינג" – להתגרש מבלי להפר את שגרת הילדים

מאת עו"ד מוריה מירי ביגון

מהו הסדר "נסטינג"?

הסדר ה-"Nesting Bird" או בקיצור "Nesting" – קינון (מלשון קן הציפור), משמעותו שהגוזלים (הילדים) נשארים בקן (בבית) וההורים מצויים בו לסירוגין. כלומר, הילדים נשארים לגור בבית המשותף, בו התגוררה המשפחה טרם הגירושין, בסביבה המוכרת להם, וההורים מתחלפים זו עם זה בשהות עם הילדים בבית, בהתאם לחלוקת הימים ביניהם. בימים בהם ההורים אינם שוהים עם הילדים בבית המשותף, הם מתגוררים במקום מגורים חלופי.

דרכים שונות ל"נסטינג"

הדרך הרווחת לביצוע ההסדר היא כאשר כל אחד מההורים מחזיק בדירה לעצמו, בה מתגורר בימים שאינו שוהה עם הילדים, וזאת בנוסף לבית בו מתגוררים הילדים. בדרך זו על ההורים להחזיק בשלושה בתים.

כאשר אחד ההורים יכול לשהות בחלק מהשבוע, בימים שאינו לן עם הילדים בבית המשותף, במקום אחר (למשל בבית הוריו), או לגור בדירה קטנה (וזולה), יוכל לחסוך בתקופה זו, ולהמשיך להתנהל כמעט באותו תקציב בו התנהל לפני הגירושין, מבלי לפגוע ברווחת הילדים.

במקרים בהם שני ההורים בקשר מצוין ומעוניינים לחסוך בעלויות – ההורים יכולים להחזיק יחד דירה נוספת – בה יגורו לסירוגין, בימים בהם לא ילונו בבית הילדים, כך שמדובר בשני בתים בסך הכל.

למי ובאיזה שלב הסדר הנסטינג מתאים?

ההסדר אינו מתאים לכל זוג שמתגרש נוכח שיתוף הפעולה וההתחשבות ההדדית הנדרשים במסגרתו: ההורים מתפקדים כשותפים בבית המנהלים משק בית משותף, על כל המשמעויות הנלוות לכך, פרט לכך שהם לא נמצאים בבית באותה עת. לפיכך, נמליץ על ההסדר רק להורים שהתקשורת ביניהם טובה והם מסתדרים היטב, אחרת ההסדר יגבה מהם מחיר נפשי, שלא יצדיק את ההקרבה עבור הילדים, ואף עלול להזיק לכל בני המשפחה.

בכל מקרה, מדובר בפתרון מורכב עבור ההורים, המקשה על יצירת זוגיות חדשה, ולכן לרוב מתאפשר עד שאחד מההורים יפתח קשר זוגי משמעותי.

נדגיש כי מדובר בפתרון טוב לזמן מוגבל, כתקופת הסתגלות הדרגתית של הילדים לגירושי ההורים. ההסדר יכול להתאים לתקופת הביניים עד לקבלת החלטה לגבי הסדרי השהייה עם הילדים, מכירת הדירה המשותפת וכדומה.

נסטינג – הסדר ביניים טוב ולא רק לעשירים!

ההסדר מתמקד בילדים, נועד להפחית את הפגיעה שהם חווים מהפירוד בין ההורים ומבקש להקל על ההתנהלות היומיומית של הילדים בהסדר של משמורת משותפת. ילדים שמדי לילה ישנים בבית של הורה אחר חווים מעברים רבים, צריכים להתארגן מראש ולתכנן את הפעילויות שלהם בהתאם.

כמו כן, ההסדר תורם לתחושת יציבות וקביעות לילדים, ומאפשר להם לשמור על שגרת חייהם וההרגלים שלהם. בכך הסדר הנסטינג "מרכך" את גזירת הגירושין עבור הילדים, מקנה להם נוחות, ביטחון וודאות, וכן מאפשר הסתגלות כל המעורבים לשינויים שבגירושין.

מעבר לאמור, ההסדר תורם במניעת פער או שוני בין בית האם לבית האב. כלומר, היעדר בית דומיננטי או מועדף, תורם לשוויון בין ההורים בגירושין ומפחית מתחים ביניהם.

הסדר של נסטינג תורם לשיתוף פעולה גם בהמשך המשמורת המשותפת, לאחר סיום ההסדר, מתוך הבנה טובה יותר של ההורים את תחושת הארעיות של הילדים, חוסר הרצף וההתארגנות הנדרשת.

הסדר הנסטינג אינו בהכרח פתרון יקר כלכלית בהשוואה לחלופה ה"סטנדרטית", במיוחד במשפחות ברוכות ילדים, או כאשר הילדים גדולים וישנים בחדרים נפרדים. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שהסדר הנסטינג עולה בדרך כלל במצבים של משמורת משותפת, אשר ממילא מובילה לפיצול משק הבית לשתי יחידות כלכליות עצמאיות: על שני ההורים לספק לילדיהם מקום מגורים – כלומר, להחזיק דירה ולאבזר אותה כך שתתאים לשהות הילדים, כולל לינה. כאשר מדובר במספר ילדים, או בילדים גדולים יחסית, הזקוקים לפרטיות ולחדר משלהם – נדרשים שני בתים רחבי ידיים ולא מעט ציוד כפול, לרבות ריהוט, ביגוד, משחקים ועוד. הסדר הנסטינג מונע את הכפילות הנ"ל באמצעות פתרון של דירה להורים ובית מאובזר לילדים, המהווה חלופה זולה בהשוואה לחלופה הסטנדרטית של שני בתים מאובזרים עם חדרי שינה לכל הילדים.

למרות היתרונות הגלומים בשיטה, יש לזכור שהיציבות הפיסית של הילדים היא חשובה, אבל אינה מעל הכל. הילדים יסתגלו לכל מציאות בה ההורים ישתפו פעולה ויהיו קשובים זו לזה ואליהם. לכן, בחרו את ההסדר הנוח והמתאים ביותר עבורכם.

 

מוריה מירי ביגון היא עורכת דין במשרד נאוה פרס, המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושה.

כל האמור במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.